Home » Diversen » Elektrische Fietsen

 E-Bike

Fietsen met ondersteuning van een electromotor.
Hier een opsomming van de belangrijkste onderdelen van een fiets.

Samenstelling naar keuze !
 

 

 

Verschillende Motoren 

 

Voorwielmotor - rechtstreekse aandrijving, weinig motorgeluid.
Het voelt of de de fiets wordt voort getrokken.
Het stuurt iets zwaarder, en het gewicht voor neemt iets toe
Een kleine kans op wegslippen bij los zand en gladde wegdekken, 
Het motorvermogen is minder dan bij midden of achtermotor.
Elk type versnelling is hier voor geschikt.  

 


Achterwielmotor - rechtstreekse aandrijving op de achteras,
de fiets wordt als het ware geduwd. natuurlijk rijgedrag.
Deze motor is altijd i.c.m een Derailleur / kettingversnelling.
Sportieve uitstraling en het fiets lichter zonder motorondersteuning.
Het geeft iets meer onderhoud door vervuiling en slijtage.
Weinig motorgeluid.

 

 

Sinds 2017 heeft Sparta nu ook een achterwielmotor op de markt gebracht met ingebouwde 5 voudige Naafversnelling. (dus geen derailleur meer)
Dus alles in één, probleemloze schakeling i.c.m met aandrijving.
De fiets heeft een natuurlijk rijgedrag. Al het gewicht is nu op het achterwiel geplaatst. (net als bij een derailleur versnelling).


 

 Middenmotor - aandrijving via trapas en bestaande fietsketting
rechtstreeks op het achterwiel. Natuurlijk rijgedrag.
Een middenmotor geeft een goede gewichts en balansverdeling van de fiets
Motor onder stille omstandigheden soms hoorbaar.
Krachtige motoren.
Middenmotor vaak met aangepast versnellingssystemen.

Er zijn al meer dan 10 merken middenmotoren !

Bosch - Yamaha - Shimano Steps - MPF - Panasonic - Batang - Sparta - Impulse - Brose  etc.

____________________________________________

 

Verschillende Versnellingsystemen 

 

Naafversnelling met  3,  7 of  8 versnellings standen via inwendig tandwielsysteem

Zeer geschikt bij voorwielmotoren. 
Tijdens het schakelen is het wenselijk  dat er geen aandrijving is door trappers of  middenmotor.  Trappers een paar seconden stilhouden  (ontkoppelen)  

 

 

 Derailleur kettingversnelling d.m.v tandwielen.
Schakelen tijdens het trappen.
Zowel bij middenmotor als achtermotor  zeer geschikt.

 

 

Bijzondere Naafversnelling in 3 uitvoeringen:  
NuVinci N330 - Traploze versnelling
NuVinci N380 Harmony - Traploze en Halfautomatische versnelling
NuVinci N380 Harmony Sync  -  Volautomatische versnelling



Dit type Naafversnelling werkt met kogels (geen tandwielen) en is ideaal bij middenmotoren,  
omdat er bij middenmotoren vaak een constante aandrijving is.
Schakelen mag nu probleemloos tijdens het trappen als ook  bij het stilstaan van de fiets. 
Zowel bergop en bergaf als op vlakke stukken weg, kan men nu altijd traploos schakelen !  

 

 

Shimano Steps heeft ook een goed en compleet concept met middenmotor, automatisch schakelsysteem, display, krankstel / remsysteem en versnellingsnaaf.

Hiermee worden schakelproblemen voorkomen zoals bij de normale
Shimano versnellingsnaven.

___________________________________________ 

 

Remsystemen 

 

Velgremmen ook wel V-Brake genoemd.
Remblokjes d.m.v handkracht, 

 

RollerBrake remmen, minder krachtig.
Kleine diameter remoppervlak en vlakbij naaf.

Hydraulische Remmen - aanbevolen bij E-Bike's
Zeer goed remsysteem, met 2 systemen
1 - Remblokjes maar dan met hydraulische remkracht.!
2 - Schijfremmen met hydraulische remkracht.
Extra veiligheid o.a bij hogere snelheden. 

 

__________________________________________ 

 

Veersystemen 

 

 

Voorvorkvering   -  

Vering is soms ook uitschakelbaar of instelbaar,
daardoor minder energie verlies,  
en fiets het stabieler.


  

 

Balhoofdvering
Strakkere afmontage, oogt fraaier -  minder energie verlies
Geringe demping / veerwerking.
Bandenspanning en banddikte hebben vaak een betere veerwerking !  


 

 Zadelpenvering.
(Verhoogt de zadelpen met ongeveer 5 cm).
Let op de Framehoogte van de fiets, daardoor vaak een maatje kleiner kiezen. 
 

 

________________________________________________ 

 

Fietszadels 

  

Fietszadels in verschillende breedtes en vullingen en oppervlakte
en soms met ondervering.
Diverse modellen beslist uitproberen. (omruilen)
Breed zadel = rechte zit    -   Smaller zadel = gebogen zit. 

 

_______________________________________________

 

Fiets accu's 

 Locatie van de Akku.
Op de bagagedrager (Nederlandse voorkeur)
geeft een hogere opstap bij herenfietsen
Onder de zadelstang, vaak bij Duitse / Zwitserse E-Bike's - goede gewichtsverdeling
Tussen de voorstangen - bij herenfietsen of sportievere fietsen


Fietsakku met 36 volt  
Het Amperage is de capaciteit van de akku
Het Wattage is de inhoud van de akku)
------------------------------------
Formule is:       Voltage x Amperage = Wattage
Bijvoorbeeld:    36V x 10Ah = 360watt 

 

 

 

 

 

Elke oplaadbare batterij  (ook genoemd cel of accu)  is altijd  1,2 Volt
30 batterijen x 1.2v = 36 volt


Vroeger werden de batterijen van Nickel Cadmium gemaakt, 
vaak Geheugen problemen / Memory effect en zeer Milieu onvriendelijk.
Later werden ze gemaakt van Nickel Metaal Hybride Ni-MH, minder lange levensduur en zelfontlading. 
Tegenwoordig van Lithium-Ion  (Li-ion)  of Lithium-polymeer 
Aantal keren totaal oplaadbaar gemiddeld 500 tot 750 keer.
De kwaliteit van de batterijen is zeer belangrijk, er zijn veel kwaliteitsverschillen
o.a in vermogen, onderlinge verbindingstrips van de batterijen, en aansluitingen etc.  
___________________________________________

 

Fiets  Software & Display 

De toegepaste  software / elektronica i.c.m de aandrijving van de motor is zeer belangrijk !
Dit is sterk van invloed op het rijgedrag, er zijn grote kwaliteitsverschillen.

Denk hierbij onder andere aan verschillende Trapondersteuningsvormen, zoals Kracht  en/of  Rotatie sensoren.
Daarnaast natuurlijk ook nog het aantal Vermogensondersteuningen van de motor..

Ook is het makkelijk als er met de fiets gelopen kan worden d.m.v een ondersteuning  "Walk Assist"   -  
denk bijv..  aan hellingen of garages / kelders of oprij goot van fietsrek.

 


Het bedienings- display op het stuur moet goede informatie geven en makkelijk te bedienen zijn.
Het Display in het midden en de bediening bij het handvat. Ook goed afleesbaar bij verschillende licht omstandigheden. Tegenwoordig ook voorzien van een USB aansluiting voor navigatie of oplaadmogelijkheid
van een mobiele telefoon.
Nieuw van Bosch > 1 mini display incl. bediening bij het handvat.

_____________________________

Fietsverlichting en Fietsonderdelen 

Fietsverlichting zowel voor als achter
geintergreerd in accu of aan het fietsframe
of als losse onderdelen gemonteerd.
Voeding hiervan via de akku (gelijkstroom)
als ook van een fietstrafo mogelijk (wisselstroom)
 

____________________________________________

 

Fietsbanden -  Vaak wordt hierop bezuinigd, kies voor goede lekbestendige banden.

 

____________________________________________ 


Kettingkast :  Gesloten of  Half open model

____________________________________________ 

 

Fietsenstandaard -  Stabilteit is belangrijk
 

 

_________________________________________


Accu's Bewaren & Opladen

In de winterperiode waarin vaak niet meer wordt gefietst is het belangrijk

dat de opgeladen accu capaciteit ligt tussen 75% en 40 % (dus geen volle of lege accu !!  

Tussentijds bijladen is bij Lithium-Ion accu's niet noodzakelijk. Controleren kan geen kwaad.

De accu kan los van de fiets het beste bewaard worden tussen de 15 tot 25 graden.

 

Accu's liefst op kamertemperatuur en  opladen op kamertemperatuur geeft het beste resultaat.
Koude accu's en onder koude omstandigheden opladen geven slechte resultaten,
langere laadtijd en minder volle accu's.

Accu's gebruiken onder koude omstandigheden zijn eerder leeg en verbruiken ook meer wattage's. 

 

 

__________________________________________

 

 

Enkele goed opgebouwde E-Bike's      

Middenmotor

Hydraulische Remmen

Traploze versnelling

Voorvorkvering & Zadelvering
Ingebouwde Voorverlichting

Mooi stevig frame / lasnaden

 

 

 

Extra sterke Middenmotor
Accu 500 watt tussen de wielen (positief)
Hydraulische schijfremmen
Balhoofdvering voorvork

Getande V-Snaar aandrijving !!

 

 

 

 

Achterwielmotor met geïntegreerde
5 voudige naafversnelling
Hydraulische remmen
500 watt accu
Voorvorkvering & Zadelvering 

Ingebouwde verlichting voor en achter

 

 

 



Voorwielmotor Panasonic
Voorvorkvering & Zadelvering 

8 voudige Nexus versnellingsnaaf
Ingebouwde Voorverlichting
Hydraulische remmen

 

 

 

Middenmotor
Hydraulische remmen
Balhoofdvering & Zadelvering
Derailleur versnelling
Ingebouwde Voor & Achterverlichting
Fietsslot in framebuis verwerkt

 

 

 

Eenvoudig en goedkoop opgebouwde E-Bike.

Voorwielmotor 
welk vermogen / merk ?
----------------------
Velgremmen  (V-Brake)
---------------------
3 of 7 voudige Nexus versnellingsnaaf
---------------------

36 volt
300 / 400 watt accu  
Merk ? Vervangbaar ?
---------------------

 

Aandachtspunten bij een goedkopere E-Bike :
Kwaliteit acculader ?  -  Kwaliteit Voorvorkvering ? -  Welke ondersteuningsvorm op de Motor ?
Uitvoering Bedieningsdisplay ?  -   Bandenkwaliteit ?  -  Frame kwaliteit ?  -   Type Fietsslot ?  
Onderdelen kwaliteit ?   -   Afwerking bedrading ?  -  Lakkwaliteit ?  -  Zadel ?  -  Garantieafhandeling ?  - Onderhoudsbeurten ?




 

 

 

               ============ Einde Pagina ========