Home » Diversen » Elektrische Fietsen

 E-Bike

Fietsen met ondersteuning van een electromotor.
Hier een opsomming van de belangrijkste onderdelen van een fiets.

Samenstelling naar keuze !
 

 

 

Verschillende Motoren 

 

Voorwielmotor - rechtstreekse aandrijving, weinig motorgeluid.
Het voelt of de de fiets wordt voort getrokken.
Het stuurt iets zwaarder, en het gewicht voor neemt iets toe
Een kleine kans op wegslippen bij los zand en gladde wegdekken, 
Het motorvermogen is minder dan bij midden of achtermotor.
Elk type versnelling is hier voor geschikt.  

 


Achterwielmotor - rechtstreekse aandrijving op de achteras,
de fiets wordt als het ware geduwd. natuurlijk rijgedrag.
Deze motor is altijd i.c.m een Derailleur / kettingversnelling.
Sportieve uitstraling en het fiets lichter zonder motorondersteuning.
Het geeft iets meer onderhoud door vervuiling en slijtage.
Weinig motorgeluid.

 

 

Sinds 2017 heeft Sparta nu ook een achterwielmotor op de markt gebracht met ingebouwde 5 voudige Naafversnelling. (dus geen derailleur meer)
Dus alles in één, probleemloze schakeling i.c.m met aandrijving.
De fiets heeft een natuurlijk rijgedrag. Al het gewicht is nu op het achterwiel geplaatst. (net als bij een derailleur versnelling).


 

 Middenmotor - aandrijving via trapas en bestaande fietsketting
rechtstreeks op het achterwiel. Natuurlijk rijgedrag.
Een middenmotor geeft een goede gewichts en balansverdeling van de fiets
Motor onder stille omstandigheden soms hoorbaar.
Krachtige motoren.
Middenmotor vaak met aangepast versnellingssystemen

Er zijn al meer dan 12 merken middenmotoren - (met steeds weer een vernieuwde / verbeterde versie). 

Bosch - Yamaha - Shimano Steps - MPF - Panasonic - Batang - Sparta - Impulse - Brose  etc.

____________________________________________

 

Verschillende Versnellingsystemen 

 

Naafversnelling met 7 of 8 versnellingsstanden via inwendig tandwielsysteem

Zeer geschikt bij voorwielmotoren. 
Tijdens het schakelen is het wenselijk  dat er heel even geen aandrijving is door trappers
of van de Middenmotor.  Trappers een paar seconden stilhouden.  
Om toch te kunnen schakelen onder belasting wordt hiervoor soms ook een Shift-Sensor Techniek toegepast  
                                          

 

 

 Derailleur kettingversnelling d.m.v tandwielen.
Schakelen moet tijdens het trappen.
Zowel bij middenmotor als achtermotor  zeer geschikt.

 

 

Bijzondere Naafversnelling in 3 uitvoeringen:  
NuVinci N330 - Traploze versnelling
NuVinci N380 Harmony - Traploze en Halfautomatische versnelling
NuVinci N380 Harmony Sync  -  Volautomatische versnelling



Dit type Naafversnelling werkt met kogels (geen tandwielen) en is ideaal bij  middenmotoren,  
omdat er bij middenmotoren vaak een constante aandrijving is.
Schakelen mag nu probleemloos tijdens het trappen als ook  bij het stilstaan van de fiets. 
Zowel bergop en bergaf als op vlakke stukken weg, kan men nu altijd traploos schakelen !  

 

 

Shimano Steps heeft ook een goed en compleet concept met middenmotor, automatisch schakelsysteem, display, krankstel / remsysteem en versnellingsnaaf.

Hiermee worden schakelproblemen voorkomen zoals bij de normale
Shimano versnellingsnaven.

___________________________________________ 

 

Remsystemen 

 

Velgremmen ook wel V-Brake genoemd.
Remblokjes d.m.v handkracht, 

 

RollerBrake remmen, minder krachtig.
Kleine diameter remoppervlak en vlakbij naaf.

Hydraulische Remmen - aanbevolen bij E-Bike's
Zeer goed remsysteem, met 2 systemen
1 - Remblokjes maar dan met hydraulische remkracht.!
2 - Schijfremmen met hydraulische remkracht.
Extra veiligheid o.a bij hogere snelheden. 

 

__________________________________________ 

 

Veersystemen 

 

 

Voorvorkvering   -  

Vering is soms ook uitschakelbaar of instelbaar,
daardoor minder energie verlies,  
en fiets het stabieler.


  

 

Balhoofdvering
Strakkere afmontage, oogt fraaier -  minder energie verlies
Geringe demping / veerwerking.
Bandenspanning en banddikte hebben vaak een betere veerwerking !  


 

 Zadelpenvering.
(Verhoogt de zadelpen met ongeveer 5 cm).
Let op de Framehoogte van de fiets, daardoor vaak een maatje kleiner kiezen. 
 

 

________________________________________________ 

 

Fietszadels 

  

Fietszadels in verschillende breedtes en vullingen en oppervlakte
en soms met ondervering.
Diverse modellen beslist uitproberen. (omruilen vaak geen probleem)
Breed zadel = rechte zit    -   Smaller zadel = gebogen zit. 

 

_______________________________________________

 

Fiets accu's 

 Locatie van de Akku.
Op de bagagedrager (Nederlandse voorkeur)
geeft een hogere opstap bij herenfietsen
Onder de zadelstang, vaak bij Duitse / Zwitserse E-Bike's - goede gewichtsverdeling
Tussen de voorstangen - bij herenfietsen of sportievere fietsen


Fietsakku met 36 volt  
Het Amperage is de capaciteit van de akku
Het Wattage is de inhoud van de akku)
------------------------------------
Formule is:       Voltage x Amperage = Wattage
Bijvoorbeeld:    36V x 10Ah = 360watt 

 

 

 

 

 

Elke oplaadbare batterij  (ook genoemd cel of accu)  is altijd  1,2 Volt
30 batterijen x 1.2v = 36 volt


Vroeger werden de batterijen (accu's) van Nickel Cadmium gemaakt, vaak geheugen problemen / memory effect
en zeer milieu onvriendelijk. 
Later werden ze gemaakt van Nickel Metaal Hybride - Ni-MH, minder lange levensduur en zelfontlading,
het advies bij dit type accu's was na het opladen aan de lader laten zitten. 
Tegenwoordig zijn de accu's van Lithium-Ion  (Li-ion)  of Lithium-polymeer, zie hiervoor onderstaand gebruiksadvies.  
Aantal keren totaal oplaadbaar gemiddeld 600 tot 800 keer.
De kwaliteit van de batterijen is zeer belangrijk, er zijn veel kwaliteitsverschillen
o.a in vermogen, onderlinge verbindingstrips van de batterijen, en aansluitingen etc.  

___________________________________________

Accu onderhoud algemeen

  • Voor het eerste gebruik van een nieuwe accu of wanneer er een langere periode niet is gefietst de accu
    eerst weer volledig opladen voor de volgende rit.
  • Volgorde Opladen:  Verbind eerst de accu aan de oplader en verbind hem daarna pas aan het stopcontact,
    bij het afkoppelen haalt u eerst de stekker uit het stopcontact. 
  • Koppel een opgeladen accu weer los van de lader, laat deze niet onnodig aan de lader hangen.
  • Als het oplaadapparaat na het laden niet van de accu gescheiden wordt dan schakelt het laadapparaat na een paar uur opnieuw in, controleert het de laadtoestand van de accu en begint opnieuw met de laadbewerking. 
    Bij sommige opladers wordt er bovendien periodiek totaal ontladen en weer opnieuw opgeladen,
    dit voor een goede werking.  
  • Het beste voor een Lithium-ion accu is om deze maximaal voor 95% op te laden.
    We begrijpen dat dat lastig is maar het geeft wel aan dat volledig vol (dus permanent aan de lader) niet beter is.
  • Is de accu onder de 40% gekomen na een rit dan is het aan te raden deze weer te laden, 
    liefst op kamertemperatuur voor het beste resultaat.
    Koude accu's en onder koude omstandigheden opladen geven slechte resultaten, langere laadtijd en minder volle accu's. Accu's verbruiken onder koude omstandigheden bovendien meer wattage's en zijn eerder leeg.
  • Bij weinig gebruik de accu nooit leeg bewaren. Een Lithium-ion accu zal ondanks de zeer geringe zelfontlading
    bij een te lage spanning de cellen kunnen beschadigen (diepteontlading).
  • Wordt de accu voor lange tijd niet gebruikt (> maand) dan deze in een vorstvrije, droge plek opgeladen opslaan (voorkeur 60%-80% vol). Tevens is het verstandig om de accu om de paar maand even te checken
    en indien nodig bij te laden.
  • Let op de weersinvloeden: Extreme kou, hitte of veel vocht, en zet de fiets nooit pal in de zon als het niet nodig is.
    Hele hoge temperaturen zorgen voor een versneld chemisch verval.
  • Gebruik altijd de bijbehorende lader voor het laden van de accu. Wissel nooit met laders met verschillende spanningen of voor verschillende types als Ni-MH, Ni-Cd, Li-on, LiFePO4.
  • Gebruik de accu alleen voor de toepassing waar deze voor is bestemd.
  • Is de accu defect of vertoont deze rare symptomen leg deze dan op een veilige plek. Ga nooit de accu zelf repareren of openmaken. Lithium-ion accu’s kunnen bij onjuist gebruikt explosief en zeer brandbaar zijn.
  • Een slechte of defecte fietsaccu altijd bij een dealer Stibat punt of chemisch depot van de gemeente inleveren.

    UItzondering 
    Het Accell concern met de merken: Sparta - Batavus en Koga  adviseren echter in afwijking van andere merken voor uitsluitend hun ION accupacks  door andere laadtechniek en software deze constant aan de lader
    te laten zitten en meteen weer bij te laden, zelfs bij minimaal gebruik.
    Dit geld dus niet bij de door hun geleverde E-Bike's met een Bosch of ander merk accu !

 

Hieronder een goede website met veel informatie over E-Bike's

www.ElektraBikes.nl

 

__________________________________________________________________

 

 

 

Fiets  Software & Display 

De toegepaste  software / elektronica i.c.m de aandrijving van de motor is zeer belangrijk !
Dit is sterk van invloed op het rijgedrag, er zijn grote kwaliteitsverschillen.

Denk hierbij onder andere aan verschillende Trapondersteuningsvormen, zoals Kracht  en/of  Rotatie sensoren.
Daarnaast natuurlijk ook nog het aantal Vermogensondersteuningen van de motor..

Ook is het makkelijk als er met de fiets gelopen kan worden d.m.v een ondersteuning  "Walk Assist"   -  
denk bijv..  aan hellingen of garages / kelders of oprij goot van fietsrek.

 


Het bedienings- display op het stuur moet goede informatie geven en makkelijk te bedienen zijn.
Het Display in het midden en de bediening bij het handvat. Ook goed afleesbaar bij verschillende licht omstandigheden. Tegenwoordig ook voorzien van een USB aansluiting voor navigatie of oplaadmogelijkheid
van een mobiele telefoon.
Nieuw van Bosch > 1 mini schakelaar met display (zie foto)  incl. bediening bij het handvat.

_____________________________

Fietsverlichting en Fietsonderdelen 

Fietsverlichting zowel voor als achter
geintergreerd in accu of aan het fietsframe
of als losse onderdelen gemonteerd.
Voeding hiervan via de akku (gelijkstroom)
als ook van een fietstrafo mogelijk (wisselstroom)
 

____________________________________________

 

Fietsbanden -  Vaak wordt hierop bezuinigd, kies voor goede Lekbestendige banden.
                        De geadviseerde bandenspanning is belangrijk, er zijn fietspompen met drukmeter.   

 

____________________________________________ 


Kettingkast :  Gesloten systeem: bij Naafversnelling -     i.c.m fietsketting 
                      Halfopen systeem: zowel bij Naafversnelling als Derailleur,   
                                                      Hierbij wordt gebruik gemaakt van een fietsketting of een getande snaar (Carbon)
                               

____________________________________________ 

 

Fietsenstandaard -  Stabilteit is belangrijk
 

 

_________________________________________

 

Enkele goed opgebouwde E-Bike's      

Middenmotor

Hydraulische Remmen

Traploze versnelling

Voorvorkvering & Zadelvering
Ingebouwde Voorverlichting

Mooi stevig frame / lasnaden

 

 

 

Extra sterke Middenmotor
Accu 500 watt tussen de wielen (positief)
Hydraulische schijfremmen
Balhoofdvering voorvork

Getande V-Snaar aandrijving !!

 

 

 

 

Achterwielmotor met geïntegreerde
5 voudige naafversnelling
Hydraulische remmen
500 watt accu
Voorvorkvering & Zadelvering 

Ingebouwde verlichting voor en achter

 

 

 



Voorwielmotor Panasonic
Voorvorkvering & Zadelvering 

8 voudige Nexus versnellingsnaaf
Ingebouwde Voorverlichting
Hydraulische remmen

 

 

 

Middenmotor
Hydraulische remmen
Balhoofdvering & Zadelvering
Derailleur versnelling
Ingebouwde Voor & Achterverlichting
Fietsslot in framebuis verwerkt

 

 

 

Eenvoudig en goedkoop opgebouwde E-Bike.

Voorwielmotor 
welk vermogen / merk ?
----------------------
Velgremmen  (V-Brake)
---------------------
3 of 7 voudige Nexus versnellingsnaaf
---------------------

36 volt
300 / 400 watt accu  
Merk ? Vervangbaar ?
---------------------

 

Aandachtspunten bij een goedkopere E-Bike :
Kwaliteit acculader ?  -  Kwaliteit Voorvorkvering ? -  Welke ondersteuningsvorm op de Motor ?
Uitvoering Bedieningsdisplay / Helderheid bij zonlicht ?  -   Bandenkwaliteit ?  -  Frame kwaliteit ?  -   Type Fietsslot ?  
Onderdelen kwaliteit ?   -   Afwerking bedrading ?  -  Lakkwaliteit ?  -  Zadel ?  -  Garantieafhandeling ?  - Onderhoudsbeurten ?

______________________________

Eerlijke Verkoopprijzen E-Bike's

Allerlei kortingen en kortingbenamingen zijn alleen reëel wanneer exact dezelfde fiets ook elders te koop is !
Een korting zegt niets wanneer de vaak hogere verkoopprijs (zelden vermeld) daarvoor is aangepast,
Een nog steeds toegepaste verkooptruc is het verleiden met hoge kortlopende kortingen liefst in een privé situatie met ontbrekende verkoopprijzen en alleen zijn eigen merk. Laat je niet verleiden en vergelijk de opbouw / onderdelen van een fiets met andere merken, om een eerlijke prijs te kunnen beoordelen.
Let op de uiteindelijk te betalen prijs, zijn er gratis extra's of moet je hiervoor een hoge bruto prijs betalen.
En kun je daarna voor service en garantie bij meerdere dealers terecht en hoe hoog zijn de onderhoudskosten en bereikbaarheid van de dealer of leverancier naderhand ?

_______________________________________________

 

Een goede informatieve website over E-Bike's :       www.ElektraBikes.nl