Home » Diversen » Elektrische Fietsen
GazelleC330-49cm-Bosch-Hydr-Foto.jpg

 E-Bike

Fietsen met ondersteuning van een electromotor.
Hier een opsomming van de belangrijkste onderdelen van een fiets.

Samenstelling naar keuze !
 

 

 

Verschillende Motoren 

voormotor.jpg

 

Voorwielmotor - rechtstreekse aandrijving, weinig motorgeluid.
Het voelt of de de fiets wordt voort getrokken.
Het stuurt iets zwaarder, en het gewicht voor neemt iets toe
Een kleine kans op wegslippen bij los zand en gladde wegdekken, 
Het motorvermogen is minder dan bij midden of achtermotor.
Elk type versnelling is hier voor geschikt.  

 

achtermotor-1.jpg


Achterwielmotor - rechtstreekse aandrijving op de achteras,
de fiets wordt als het ware geduwd. natuurlijk rijgedrag.
Deze motor is altijd i.c.m een Derailleur / kettingversnelling.
Sportieve uitstraling en het fiets lichter zonder motorondersteuning.
Het geeft iets meer onderhoud door vervuiling en slijtage.
Weinig motorgeluid.

 

 

Sinds 2017 heeft Sparta nu ook een achterwielmotor op de markt gebracht met ingebouwde 5 voudige Naafversnelling. (dus geen derailleur meer)
Dus alles in één, probleemloze schakeling i.c.m met aandrijving.
De fiets heeft een natuurlijk rijgedrag. Al het gewicht is nu op het achterwiel geplaatst. (net als bij een derailleur versnelling).


 

middenmotor.jpg

 Middenmotor - aandrijving via trapas en bestaande fietsketting
rechtstreeks op het achterwiel. Natuurlijk rijgedrag.
Een middenmotor geeft een goede gewichts en balansverdeling van de fiets
Motor onder stille omstandigheden soms hoorbaar.
Krachtige motoren.
Middenmotor vaak met aangepast versnellingssystemen.

Er zijn al meer dan 10 merken middenmotoren !

Bosch - Yamaha - Shimano - MPF - Panasonic - Bantang - Sparta - Impulse  etc.

____________________________________________

 

Verschillende Versnellingsystemen 

download2.jpg

 

Naafversnelling met  3,  7 of  8 versnellings standen via inwendig tandwielsysteem

Zeer geschikt bij voorwielmotoren. 
Tijdens het schakelen is het wenselijk  dat er geen aandrijving is door trappers of  middenmotor.  Trappers een paar seconden stilhouden  (ontkoppelen)  

 

 

download4.jpg

 Derailleur kettingversnelling d.m.v tandwielen.
Schakelen tijdens het trappen.
Zowel bij middenmotor als achtermotor  zeer geschikt.

 

 

download3.jpg

Bijzondere Naafversnelling in 3 uitvoeringen:  
NuVinci N330 - Traploze versnelling
NuVinci N380 Harmony - Traploze en Halfautomatische versnelling
NuVinci N380 Harmony Sync  -  Volautomatische versnelling



Dit type Naafversnelling werkt met kogels (geen tandwielen) en is ideaal bij middenmotoren,  
omdat er bij middenmotoren vaak een constante aandrijving is.
Schakelen mag nu probleemloos tijdens het trappen als ook  bij het stilstaan van de fiets. 
Zowel bergop en bergaf als op vlakke stukken weg, kan men nu altijd traploos schakelen !  

 

Components_DRRD_wide_Clean_RGB_web.png

 

Shimano Steps heeft ook een goed en compleet concept met middenmotor, automatisch schakelsysteem, display, krankstel / remsysteem en versnellingsnaaf.

Hiermee worden schakelproblemen voorkomen zoals bij de normale
Shimano versnellingsnaven.

___________________________________________ 

 

Remsystemen 

images4.jpg

 

Velgremmen ook wel V-Brake genoemd.
Remblokjes d.m.v handkracht, 

images5.jpg

 

RollerBrake remmen, minder krachtig.
Kleine diameter remoppervlak en vlakbij naaf.

download1.jpg

Hydraulische Remmen - aanbevolen bij E-Bike's
Zeer goed remsysteem, met 2 systemen
1 - Remblokjes maar dan met hydraulische remkracht.!
2 - Schijfremmen met hydraulische remkracht.
Extra veiligheid o.a bij hogere snelheden. 

 

__________________________________________ 

 

Veersystemen 

images2.jpg

 

 

Voorvorkvering   -  

Vering is soms ook uitschakelbaar,
daardoor minder energie verlies,  
en fiets het dan stabieler.


  

 

images.jpg

Balhoofdvering
Strakkere afmontage, oogt fraaier -  minder energie verlies
Geringe demping / veerwerking.
Bandenspanning en banddikte hebben vaak een betere veerwerking !  


 

images3.jpg

 Zadelpenvering.
(Verhoogt de zadelpen met ongeveer 5 cm).
Let op de Framehoogte van de fiets, daardoor vaak een maatje kleiner kiezen. 
 

 

________________________________________________ 

 

Fietszadels 

download.jpg

  

Fietszadels in verschillende breedtes en vullingen en soms met ondervering.
Diverse modellen beslist uitproberen. (omruilen)
Breed zadel = rechte zit    -   Smaller zadel = gebogen zit. 

 

_______________________________________________

 

Fiets accu's 

download-1.jpg

 Locatie van de Akku.
Op de bagagedrager (Nederlandse voorkeur)
geeft een hogere opstap bij herenfietsen )
Onder de zadelstang (vaak bij Duitse E-Bike's - goede gewichtsverdeling )
Tussen de voorstangen - bij herenfietsen of sportievere fietsen


images-2.jpg

Fietsakku met 36 volt  
Het Amperage is de capaciteit van de akku
Het Wattage is de inhoud van de akku)
------------------------------------
Formule is:       Voltage x Amperage = Wattage
Bijvoorbeeld:    36V x 10Ah = 360watt 

images1.jpg

 

 

 

 

 

Elke oplaadbare batterij  (ook genoemd cel of accu)  is altijd  1,2 Volt
30 batterijen x 1.2v = 36 volt


Vroeger werden de batterijen van Nickel Cadmium gemaakt, 
vaak Geheugen problemen / Memory effect en zeer Milieu onvriendelijk.
Later werden ze gemaakt van Nickel Metaal Hybride Ni-MH, minder lange levensduur en zelfontlading. 
Tegenwoordig van Lithium-Ion  (Li-ion)   Aantal keren totaal oplaadbaar gemiddeld 500 tot 750 keer.
De kwaliteit van de batterijen is zeer belangrijk, er zijn veel kwaliteitsverschillen
o.a in vermogen, onderlinge verbindingstrips van de batterijen, en aansluitingen etc.  
___________________________________________

 

Fiets  Software & Display 

De toegepaste  software / elektronica i.c.m de aandrijving van de motor is zeer belangrijk !
Dit is sterk van invloed op het rijgedrag, er zijn grote kwaliteitsverschillen.

Denk hierbij onder andere aan verschillende Trapondersteuningsvormen, zoals Kracht  en/of  Rotatie sensoren.
Daarnaast natuurlijk ook nog het aantal Vermogensondersteuningen van de motor..

Ook is het makkelijk als er met de fiets gelopen kan worden d.m.v een ondersteuning  "Walk Assist"   -  
denk bijv..  aan hellingen of garages / kelders of oprij goot van fietsrek.

 

Publicatie13.jpg


Het bedienings- display op het stuur moet goede informatie geven en makkelijk te bedienen zijn.
Het Display in het midden en de bediening bij het handvat. Ook goed afleesbaar bij verschillende licht omstandigheden. Tegenwoordig ook voorzien van een USB aansluiting voor navigatie of oplaadmogelijkheid
van een mobiele telefoon.
Nieuw van Bosch > 1 mini display incl. bediening bij het handvat.

_____________________________

Fietsverlichting en Fietsonderdelen 

images3-1.jpg

Fietsverlichting zowel voor als achter
geintergreerd in accu of aan het frame
of als losse onderdelen gemonteerd.
Voeding hiervan via de akku (gelijkstroom)
als ook van een fietstrafo mogelijk (wisselstroom)
 

____________________________________________

download2-1.jpg

 

Fietsbanden -  Vaak wordt hierop bezuinigd

 

____________________________________________ 

download3-1.jpg


Kettingkast :  Gesloten of  Half open model

____________________________________________ 

download4-1.jpg

 

Fietsenstandaard -  Stabilteit is belangrijk
 

 

_________________________________________


Accu's bewaren 

In de winterperiode waarin vaak niet meer wordt gefietst is het belangrijk

dat de opgeladen accu capaciteit ligt tussen 75% en 20 % (dus geen volle of lege accu !!  

Tussentijds bijladen is bij Lithium-Ion accu's niet noodzakelijk. Controleren kan geen kwaad.

De accu kan los van de fiets het beste bewaard worden tussen de 15 tot 25 graden.  

 

 

__________________________________________

 

 

Enkele goed opgebouwde E-Bike's      

GazelleOrangeC330HMBBosch2700.jpg

Middenmotor

Hydraulische Remmen

Traploze versnelling

Voorvorkvering & Zadelvering
Ingebouwde Voorverlichting

Mooi stevig frame / lasnaden

 

 

 

PegasusTecaroNu-EBeltBoschPerformanceCX500w3150-1.jpg

Extra sterke Middenmotor
Accu 500 watt tussen de wielen (positief)
Hydraulische schijfremmen
Balhoofdvering voorvork

Getande V-Snaar aandrijving !!

 

 

 

SpartaR5-E-1.jpg

 

Achterwielmotor met geïntegreerde
5 voudige naafversnelling
Hydraulische remmen
500 watt accu
Voorvorkvering & Zadelvering 

Ingebouwde verlichting voor en achter

 

 

 

GazelleOrangeC8HFPPanasonic2200voorwiel.jpg



Voorwielmotor Panasonic
Voorvorkvering & Zadelvering 

8 voudige Nexus versnellingsnaaf
Ingebouwde Voorverlichting
Hydraulische remmen

 

 

SPARTAMETDERAILLEUR.jpg

 

Middenmotor
Hydraulische remmen
Balhoofdvering & Zadelvering
Derailleur versnelling
Ingebouwde Voor & Achterverlichting
Fietsslot in framebuis verwerkt

 

 

 

Snap2017-06-05at123444.jpg

Eenvoudig en goedkoop opgebouwde E-Bike.

Voorwielmotor 
welk vermogen / merk ?
----------------------
Velgremmen  (V-Brake)
---------------------
3 of 7 voudige Nexus versnellingsnaaf
---------------------

24 of 36 volt
300 / 400 watt accu  
Merk ? Vervangbaar ?
---------------------

 

Aandachtspunten bij een goedkopere E-Bike :
Kwaliteit acculader ?  -  Kwaliteit Voorvorkvering ? -  Welke ondersteuningsvorm op de Motor ?
Uitvoering Bedieningsdisplay ?  -   Bandenkwaliteit ?  -  Frame kwaliteit ?  -   Type Fietsslot ?  
Onderdelen kwaliteit ?   -   Afwerking bedrading ?  -  Lakkwaliteit ?  -  Zadel ?  -  Garantieafhandeling ?  - Onderhoudsbeurten ?




 

 

 

               ============ Einde Pagina ========