Home » Spelregels Groepsfietsen

RITSEN
Meestal rij je in een groep twee aan twee,
Bij een tegenligger en een smalle rijweg moet je als groep indikken. Je roept RITSEN.
Je gaat als groep dan achter elkaar rijden: je gaat ritsen.
Degene die rechtsvoor rijdt versnelt en maakt daarmee ruimte achter zich zodat linksvoor achter hem kan inpikken. Op die manier heb je veel meer tijd voordat je bij de tegenligger bent. De volgende tweetallen doen hetzelfde.

NB.
De natuurlijke reflex, namelijk dat beide rijders remmen, is niet de juiste.
Daarmee gaat immers reactietijd verloren, creëer je niet de benodigde ruimte voor het invoegen en komen degenen die erachter rijden makkelijk in de knel.
Met name rechtsvoor moet alleen maar bezig zijn met naar voren versnellen
en zodoende ruimte achter zich te maken
.

De anderen lossen het dan verder wel op. De goede reactie moet geleerd worden.
Daarbij is het belangrijk dat je elkaar coacht.

-----------------------------

Bij het RITSEN roept men nu vaak naar elkaar AUTO, zonder erbij te vermelden voor of achter.  
Ook nu gelden bovenstaande spelregels en zou de kreet RITSEN voldoende moeten zijn. 

--------------------------

Verder moet je elkaar ook inseinen wanneer er op fietspaden fietsers willen passeren of paaltjes zijn
door naar elkaar te roepen:   FIETSERS  of  PAALTJES
---------------------------
Wanneer er gestopt moet worden steek een hand omhoog (als het kan) 
en roep naar elkaar:   STOPPEN.
--------------------------
Als de groep stopt probeer dan de weg of fietspad vrij te maken,
zodat het geen hinder voor anderen oplevert, en is het een stuk veiliger.
-------------------------
Ook als groep hebben we te maken met de verkeersregels, stoplichten, voorrangskruispunten, voetgangers etc.
Wanneer ons voorrang wordt gegeven is het opletten geblazen,
hoe reageert het tegemoet of achterop komend verkeer.
-------------------------
 We proberen zowel voor als achter een begeleider in een Geel Hesje te laten rijden,
zodat er o.a geen achterblijvers ontstaan. Luister naar de aanwijzingen van de begeleiders.
Bovendien is dit voor het overige verkeer een duidelijk signaal van een Fietsgroep.
Wij proberen bij 15 fietsers 2 Hesjes en bij meer fietsers een derde Hesje in het midden te laten rijden.
Zodra de Fietsgroep te groot wordt, maken we er 2 groepen van.
.

.

Tip: Moderne accu’s hebben geen last meer van het “geheugen effect”, je kunt ze dus altijd bijladen.
Ook als je slechts 10km hebt gereden, is het raadzaam de accu weer aan de lader te hangen.
Moderne Lithium Ion accu’s gedijen het beste als ze bewaard worden terwijl ze voor zo’n 70% vol zitten. En je mag ze nooit helemaal leeg rijden, dan gaat de accu stuk. Gelukkig leveren de meeste goede merken een intelligente lader mee. Deze zorgen ervoor dat de accu niet overladen kan worden. En in de accu’s zitten sensoren die er voor zorgen dat de accu nooit helemaal leeg raakt. Als je dispay aangeeft dat de accu leeg is, heeft hij eigenlijk nog tussen de 20 en de 30% capaciteit. Die kun je helaas nooit gebruiken, want de accu’s kunnen niet meer worden bijgeladen als ze onder die 20% komen.
-----------------------------
Tip: Bij elektrische fietsen is het nog belangrijker om met een juiste bandenspanning te rijden.
Te zachte banden zorgt voor extra rolweerstand en de accu raakt sneller leeg,
en op de straat geldt: hoe hoger de bandenspanning, des te lager is de rolweerstand van de band. 

Uitsluitend bij een toereikende bandenspanning is een fiets prettig te berijden.
Ook het risico op een lekke band neemt af bij een hogere bandenspanning.

Een voortdurend te lage bandenspanning verkort vaak de levensduur van een band aanzienlijk. 


------------------------------

TIP:  Op de volgende drie manieren kun je de hoogte van je Fietszadel  en Fietsmaat bepalen.
1 - Ga op het zadel zitten en kijk of je met je voeten de grond kunt raken. Niet met je hele voet
(dan staat het zadel te laag) maar alleen met de bal van je voet of je tenen.
2 - Zet een trapper helemaal naar beneden en zet je voet erop,
als je nu je been strekt moet je iets omhoog veren, maar niet los van het zadel komen.
3 - Laat het stuur los. Kun je terwijl je stilstaat, je evenwicht houden terwijl je op het zadel zit ?
Kantelen je heupen daarbij niet? Dan is deze zithoogte en fiets voor jou geschikt.